Viktigt med en stark kundrelation och bra service

Arbetet som drifttekniker är mångsidigt och man behöver hantera många olika teknikområden. Men det är också ett serviceyrke där framgången ligger i att ha en god relation med kunden och att ge högkvalitativ service.

                           

Erik Karlsson har arbetat som drifttekniker i tio år, varav tre och ett halvt på Primär. Han har en bakgrund som traversmontör, vilket innebar en hel del resande runt i Sverige, Holland och Tyskland. Han är också utbildad inom spelutveckling.

- Min roll som drifttekniker på Primär är väldigt omväxlande och mångsidig. Jag arbetar i olika projekt och hanterar olika teknikområden, allt från energi- och styrteknik till VVS och brandteknik.

Utöver ett stort tekniskt kunnande och att arbeta med tillsyn och skötsel av fastigheter innebär arbetet som drifttekniker också mycket kontakt med kunder, där många inte har samma tekniska kompetens.

- Kundbemötandet är avgörande. Vi har ett serviceyrke. Det är viktigt att lyssna på kundens behov och att förklara tekniska termer på ett sätt som är begripligt. Jag vill att kunden ska förstå vad problemet är och hur vi kan lösa det tillsammans.

Erik förklarar att det är viktigt att alltid försöka vara tydlig och informativ och låta kunderna vara delaktiga. Nyligen fick han ett fint bevis på att hans inställning uppskattas, då en av hans kunder gav honom en guldstjärna.

- Det var verkligen en rolig överraskning när min chef ringde och sa att jag hade fått en guldstjärna från en av våra kunder. Det är en bekräftelse på att jag gör ett bra jobb. Jag har varit hos kunden mycket och hjälpt till med allt från styrsystem till brandteknik. Jag ser till att alltid hålla kunden informerad genom hela processen och tror att kunden uppskattar den öppna och tydliga kommunikationen.

Eriks fem bästa råd för att bygga starka kundrelationer och leverera högkvalitativ service

Tre snabba till Erik

Om du skulle kunna byta jobb med en kollega för en dag, vilken position skulle du välja och varför?

Då skulle jag vilja arbeta med att utveckla rutiner. Jag gillar verkligen ordning och reda och jag har tidigare erfarenhet av att arbeta med kundrutiner. Det är en viktig del av vårt arbete och jag brinner verkligen för den biten.

Vilken är din favoritarbetsdag i veckan och varför?

Fredagar! Alla är på så otroligt gott humör och den goda stämningen smittar av sig och det skapar en härlig atmosfär på arbetsplatsen.

Om du kunde lära dig en ny färdighet omedelbart, vilken skulle det vara och varför?

Allt om styr- och reglerteknik. Jag skulle vilja vidareutbilda mig inom det området för att bli ännu bättre i mitt arbete.

Läs mer om Primärs tjänster

Prenumerera på nyheter från Primär